لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۸

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در ۱۲ استان؛ اعتصاب گسترده طلافروشان در چندین شهر ایران


اعتراضات بازنشستگان مخابرات
اعتراضات بازنشستگان مخابرات

اعتراضات معیشتی در ایران در هفدهمین روز از اردیبهشت با تجمع گسترده بازنشستگان مخابرات در چند استان، اعتصابات بازار طلافروشان در چندین شهر، و اعتصاب کارگران ساختمانی در چابهار ادامه یافت.

بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، شماری از بازنشستگان شرکت مخابرات در برخی استان‌ها از جمله تهران، گیلان، فارس، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، خوزستان، هرمزگان، مرکزی، و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت معیشتی و محقق نشدن مطالباتشان تجمع کردند.

راهپیمایی بازنشستگان مخابرات در تهران دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:01:13 0:00

بازنشستگان معترض در شیراز شعار دادند: «فقط کف خیابون، به دست میاد حقمون.»

در اصفهان، معترضان بازنشسته با شعار «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم» به خیابان آمدند.

بازنشستگان مخابرات اصفهان: «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم»
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:45 0:00

معترضان بازنشسته در رشت، مرکز استان گیلان شعار دادند: «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن.»

تجمع بازنشستگان مخابرات در رشت؛ «بازنشسته دادبزن، حقتو فریاد بزن»
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:02:11 0:00

در کرمانشاه، بازنشستگان معترض با شعار «بازنشسته به پا خیز، علیه ظلم و تبعیض» به خیابان آمدند.

به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات بازنشستگان معترض مخابرات است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۳ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

  • اعتصاب گسترده صنف طلافروشان

همچنین، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت صنف طلافروشان دست‌کم در تهران، تبریز، شیراز، و مشهد مغازه‌های خود را بستند و اعتصاب کردند.

این دومین هفته اعتصابات گسترده صنف طلافروشان در اعتراض به قانون جدید مالیاتی و نصب پایانه‌های مالیاتی است. این اعتصابات در روزهای پیشین در شهرهای دیگر از جمله شیراز، یزد، اصفهان، تبریز، همدان، ارومیه، زنجان، قم، و اردبیل نیز جریان داشته است.

بنا بر گزارش‌های تصویری که در کانال تلگرام «اعتراض مدنی بازار» منتشر شده، مقامات دولتی در مقابل مغازه‌هایی که اعتصاب کرده و بسته بوده‌اند، «بلوک سیمانی» گذاشته‌اند و در مواردی نیز مغازه‌ها را پلمب کرده‌اند.

از جمله، این ویدئو نشان می‌دهد که مغازه‌های طلافروشی در «پاساژ عمارت» در مشهد در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت توسط مقامات حکومتی پلمب شدند.


از سوی دیگر، منابع خبری از اعتصاب گروهی از کارگران شرکت ساختمانی «تیراژ» در چابهار خبر داده‌اند.

این اعتصاب، در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد کارگران برای چند ماه پیاپی صورت گرفته است.

اعتراضات معیشتی در ایران هم‌زمان با افزایش گرانی و تورم و بالا رفتن نرخ طلا و دلار، در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

در روزهای گذشته، حسن ایردان، بازرس کانون بازنشستگان تهران، گفته که دریافتی ماهانه بازنشستگان کارگری در ایران کمتر از ۱۰ میلیون تومان است؛ یعنی یک سوم خط فقر هم نمی‌رسد و این، ناعادلانه است.

XS
SM
MD
LG